Plany marketingowe to sposób na zaprezentowanie swojego produktu lub usługi większej liczbie osób. Dzięki niemu można stworzyć jasną wizję i ułatwić wszystkim członkom zespołu zrozumienie wspólnego celu oraz tego jakie zadania posiadają, aby go osiągnąć. Dowiedz się, w jaki sposób stworzyć skuteczny plan marketingowy.

Podejście holistyczne

Tworząc plan marketingowy, należy uwzględnić szeroką wizję tego, w jaki sposób firma ma sprzedawać swój produkt lub usługę oraz konkretne cele, które chcesz osiągnąć na każdym etapie planu. Ważne jest, aby plan marketingowy zawierał wszystkie elementy marketingu: media społecznościowe, informacje prasowe, reklamę, e-mail marketing itp.

Co warto wiedzieć o planie marketingowym?

Plan marketingowy to najważniejszy dokument, który pomaga marketerom w ich strategii prowadzenia biznesu. Dzięki niemu można identyfikować rynek docelowy i jego wymagania. 

Plan marketingowy może być dwojakiego rodzaju: 

  • strategiczny plan marketingowy – zwykle stanowi część większego dokumentu (np. biznesplanu lub raportu rocznego),
  • taktyczny plan marketingowy – jest krótszy w czasie; wykorzystywany głównie przez marketerów do pomocy realizacji wszelkiego rodzaju celów w firmie.

Co powinno się znaleźć w dobrym planie marketingowym?

Dobrze przemyślany plan marketingowy jest kluczem do sukcesu każdego startupu. Powinna to być kompleksowa mapa drogowa tego, w jaki sposób można zwiększyć ruch, powiększyć bazę klientów i ostatecznie polepszyć przychody. Solidny plan marketingowy powinien zawierać model biznesowy firmy i opis tego, jak będzie ona sprzedawana. Musi on również zawierać cele i wskaźniki, jakie firma zamierza osiągnąć, realizując ten plan.

5 kroków do stworzenia rzetelnego planu marketingowego

1. Przeprowadź analizę rynku

Aby zrozumieć problemy klientów i istniejącą konkurencję oraz cele marketingowe niezbędna jest analiza rynku. Działanie to jest ważną częścią planowania kampanii marketingowej. Pomaga w określeniu wyzwań stojących przed rynkiem, konkurencją i celami marketingowymi. W analizie rynku należy określić, z jakimi problemami firma się boryka i jaką ma ona konkurencję.

2. Zastanów się, jakie problemy próbujesz rozwiązać oferując swój produkt lub usługę

Firma musi wiedzieć, jakie problemy próbuje rozwiązać, zanim zdecyduje się, na jaką niszę rynkową ma się kierować. Pomaga to w znalezieniu i zrozumieniu podstawowej potrzeby, którą ich produkt lub usługa próbuje zaspokoić na rynku.

Potencjalny klient ma konkretny problem, którego rozwiązanie może zapewnić dany produkt lub określona usługa. Problemy te są identyfikowane przez ich podstawowe cechy i korzyści.
Do częstych problemów należą:

  • potrzeba lepszego zarządzania zasobami,
  • potrzeba zwiększonej wydajności,
  • potrzeba lepszej komunikacji.

3. Określ, jakie przewagi konkurencyjne posiadasz

Przewaga konkurencyjna to oferowanie klientom produktów, których nie można nabyć u firm oferujących podobne materiały. Zwykle mierzy się ją pod względem zróżnicowania i kosztu. Istnieje kilka czynników, które mogą pomóc w zapewnieniu klientom lepszych usług lub produktów, wśród nich najbardziej znamienna jest niższa i bardziej atrakcyjna cena.

4. Zastanów się, kim są Twoi klienci

Podczas tworzenia planu marketingowego należy zastanowić się do jakiego rodzaju klienta ma trafić dana usługa czy produkt. Dzięki temu można stworzyć dokładnie to, na co jest zapotrzebowanie na rynku. Zwiększy to zarówno popularność marki, jak i jej zyski. 

5. Pomyśl, jakich klientów chcesz mieć w przyszłości?

Zastanów się, do jakiego grona odbiorców chcesz trafiać teraz, ale i za kilka lat. Dobrze jest utrzymywać stałą współpracę z osobami, które podjęły już korzystne działania dla Twojego biznesu. Można rozważyć wszelkiego rodzaju drobne upominki czy benefity dla stałych klientów. Dzięki temu, będą oni również polecać markę swoim znajomym, co pozwoli dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorca. 

Obecnie konsumenci mają wiele sposobów zaspokajania swoich potrzeb. Rynek jest bardzo obszerny. Warto tworzyć plany marketingowe, które pozwalają w ocenie tego, do kogo trafić ma dana usługa oraz jaki jest na to najlepszy sposób. Plan marketingowy warto regularnie odświeżać, tak aby nieustannie dostosowywać swoje działania do potrzeb klientów. Niezbędna jest również ocena zalet i wad poprzednich planów, tak aby wiedzieć, czego unikać, a co sprawdza się w przypadku firmy najlepiej. 

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *