Spis treści
Valo Baltica to rowerowa trasa wzdłuż Morza Bałtyckiego, która w ostatnich latach odkryła przed cyklistami wiele nowych wcześniej niedostępnych szlaków. Łatwo dostać się do niej koleją z innych rejonów województwa czy kraju. W okolicy nie będzie także problemu z noclegami czy gastronomią. W tym materiale przyjrzymy się części trasy położonej w województwie zachodniopomorskim.
Velo Baltica – trasa wzdłuż całego Bałtyku
Nazwa Velo Baltica jest oficjalnie używana tylko w województwie zachodniopomorskim, więc możemy też spotkać się z określeniami trasy symbolami EuroVelo 10 czy EuroVelo 13. Oficjalnie droga ciągnie się od Elbląga aż do granicy z Niemcami w Świnoujściu. Przebiega więc przez 3 województwa – zachodniopomorskie, pomorskie oraz warmińsko-mazurskie. Szlak jest oznaczony pomarańczowymi tabliczkami z numerami 10 oraz 13.
Velo Baltic – projekt z UE
Sama EuroVelo 10 jest trasą europejską. Jej polskie odcinki wzdłuż Bałtyku, które w ostatnich latach są intensywnie rozbudowywane, powstają w ramach regionalnego projektu Unii Europejskiej “Biking South Baltic!”. Z zachodniopomorskim przeważnie zajmuje się tym Urząd Wojewódzki, w Pomorskim poszczególne gminy, na których toczą się inwestycje.
Trasa rowerowa z widokiem na morze
Trasa przebiega przez całą granicę kraju z Morzem Bałtyckim oraz częścią Zatoki Puckiej. Łączna jej długość to aż około 540 kilometrów, więc na jej pokonanie warto zarezerwować około tydzień. W samym zachodniopomorskim trasa będzie liczyć około 215 km, wliczając wszystkie większe i mniejsze nadmorskie miejscowości turystyczne.
Wybierają się na wycieczkę tą trasą, nieszczególnie musimy się martwić o miejsca noclegowe. Można znaleźć ich mnóstwo. Z ich dostępnością jednak może być różnie, zwłaszcza gdy planujemy naszą podróż w okresie letnim. Poza sezonem nocleg nie stanowi żadnego problemu, także dla osób z rowerami.
Velo Baltica jest jedną z najbardziej urokliwych tras rowerowych w kraju. Wszystko za sprawą jej bliskości do morza. Pozwala to podróżować rowerem, jednocześnie zerkając na Morze Bałtyckie i kilometry pięknych, pustych piaszczystych plaż. Niestety często oddzielonych od nas wysoką skarpą i długim brakiem jakiegokolwiek zejścia. Za najciekawszy fragment (albo najbardziej malowniczy) uznawany jest ten od miejscowości Łazy do Kołobrzegu. Między Kołobrzegiem a Niechorzem czeka na nas z kolei więcej fragmentów leśnych.
Velo Baltica – trasa i nawierzchnie
Velo Baltica jest dość płaską trasą z pojedynczymi wzniesieniami w granicach 40-60 m n.p.m. Na trasie znajdziemy pełne zróżnicowanie nawierzchni – od asfaltowych lub wyłożonych kostką, po ścieżki leśne i gruntowe, jazdę po betonowych płytach czy fragmentów wyłożonych drewnianymi belkami.
Velo Baltica w zachodniopomorskim
W województwie zachodniopomorskim szlak jest liczony od Świnoujścia do wsi Złakowo pomiędzy Jarosławcem a Ustką. Trasa przebiega obok mnóstwa jezior, często wymagających ich ominięcia, oddalając się od linii brzegowej morza. Po drodze ominiemy też parę terenów wojskowych. Nie warto pomijać zaś przejazdów przez turystyczne miejscowości czy miasto Kołobrzeg – dzięki ich dużej częstotliwości można po drodze wstąpić do sklepu czy gastronomii. Nie warto również zapomnieć o atrakcjach turystycznych takich jak np. Świnoujście, Trzęsacz, Kołobrzeg czy Międzyzdroje. W końcu na rowerze też jesteśmy turystami i warto czasem zrobić dłuższą przerwę od pedałowania.
Większość fragmentów na trasie Velo Baltica jest poprowadzona z dala od ruchu aut. Tylko nieliczne z nich będą w pobliżu bardziej uczęszczanych dróg. Nie powinno to być jednak szczególnie uciążliwe.
Co ważne dla osób wybierających się z południowych krańców zachodniopomorskiego albo sąsiednich województw, do trasy dość łatwo dostać się pociągiem. Na jej zachodniej stronie mamy dworce kolejowe np. w Świnoujściu czy Międzyzdrojach, a na wschodniej stronie Velo w województwie zachodniopomorskim – Kołobrzeg, Koszalin czy Sławno.
Dodaj komentarz