pexels-fauxels-3184465

Jeśli się dobrze nad tym zastanowić, kandydatura do wymarzonej pracy nie różni się tak bardzo od starań o zawarcie umowy sprzedażowej. W obu przypadkach musisz umieć dotrzeć do osoby, której oferujesz swoje usługi i przekonać ją o szeregu korzyści płynących z ewentualnej współpracy. Osoby poszukujące pracy mogą naprawdę dużo nauczyć się do profesjonalistów, którzy sztukę sprzedaży opanowali do perfekcji. Poniżej przedstawiamy kilka technik sprzedażowych, które mogą zaprowadzić Cię od rozmowy kwalifikacyjnej do podjęcia pracy u wymarzonego pracodawcy.

Bądź przygotowany

Niezależnie od tego, czy próbujesz sprzedać produkt, czy ubiegasz się o pracę, najpierw musisz poświęcić trochę czasu na dobre przygotowanie się do spotkania z osobą, której będziesz oferował nawiązanie współpracy. Żaden sprzedawca nigdy nie zadzwoniłby do potencjalnego klienta bez dowiedzenia się czym dana firma się zajmuje, jakie wartości wyznaje i w jaki sposób wyróżnia się na tle konkurencji. Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, wyszukaj informacje na temat potencjalnego pracodawcy. Podczas spotkania będziesz mógł przekonać rekrutera jaką wartość wniósłbyś do jego firmy i jak, dzięki swoim kompetencjom i doświadczeniu, możesz pomóc mu pozostać liderem w swojej branży. Zidentyfikuj, z jakimi wyzwaniami zmaga się Twój wymarzony pracodawca i przekonaj go, że z Tobą na pokładzie uda mu się osiągnąć zamierzone cele.

Naśladuj mowę ciała swojego rozmówcy

Najlepsi sprzedawcy i wykwalifikowani pracownicy poszukujący pracy mają jedną wspólną cechę – oboje stawiają na pierwszym miejscu budowanie relacji z innymi. Jak mówi stare powiedzenie, nie chodzi o to, co wiesz – chodzi o to, kogo znasz. Jednym z łatwych sposobów na nawiązanie natychmiastowego kontaktu z rekruterem jest odzwierciedlenie jego mowy ciała, z angielskiego mirroring. Mirroring to technika, w której jedna osoba aktywnie przejmuje zachowania i gestykulację innej osoby, próbując stać się jej lustrzanym odbiciem. Opiera się na założeniu, że jednostki podświadomie ufają i lubią ludzi, którzy wykazują podobne cechy. Nie oznacza to, że musisz zmienić całą swoją osobowość, ale nawet coś tak drobnego, jak naśladowanie gestu dłoni Twojego rozmówcy lub powtarzanie frazy, którą słyszysz, może pomóc Ci utkwić w pamięci potencjalnego pracodawcy na dłużej i zapisać się tam jako osoba, z którą chciałby nawiązać współpracę.

Komplementuj firmę, do której aplikujesz

Innym klasycznym sposobem na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta jest komplementowanie go. W końcu ludzie robią interesy z tym, kogo lubią, i dość trudno nie lubić kogoś, kto sprawia, że czujesz się dobrze sam ze sobą. Musisz jednak upewnić się, Twoje pochlebstwa brzmią szczerze, a nie jak wyklepane z pamięci, rzucane na wiatr frazesy. Być może kilka lat temu firma, do której aplikujesz, zrealizowała imponujący projekt, albo zdobyła prestiżową nagrodę. Powiedz rekruterowi, za co podziwiasz potencjalnego pracodawcę i co znaczyłoby dla Ciebie dołączenie do jego zespołu. Nie chodzi o pompowanie ego Twojego rozmówcy, ale o wyrażenie szczerego uznania za to, w jaki sposób zapewnia swojej firmie pozycję lidera w swojej branży.

Chwal się swoimi sukcesami

Wiele firm aktywnie działających na rynku przedstawia studia przypadków na swoich stronach internetowych, aby pokazać potencjalnym klientom, w jaki sposób były w stanie pomóc podobnym osobom w przeszłości. To, co z kolei pozwala potencjalnym klientom oszacować jaki przebieg miałaby ich współpraca. Tak samo Ty, ubiegając się o pracę, możesz przytoczyć podczas rozmowy kwalifikacyjnej przykłady tego, jak Twoje działania przyczyniały się do sukcesów poprzedniego pracodawcy. Zaprezentuj się jako osoba, która będzie cennym nabytkiem w zespole, do którego aplikujesz

Podtrzymuj kontakt 

Nie bez powodu mówi się, że co z oczu to z serca. Najlepszym sposobem na to, by utkwić w pamięci potencjalnego pracodawcy jest nie dać o sobie zapomnieć. Pomoże Ci w tym podtrzymywanie kontaktu między poszczególnymi etapami rekrutacji. Nie bądź jednak nachalny. Wysłanie e-maila, w którym podziękujesz za poświęcony Ci czas po rozmowie kwalifikacyjnej, będzie jak najbardziej pożądane. Niewiele osób to robi, więc automatycznie zaprezentujesz się rekruterowi z dobrej strony. Wyraź również w tym mailu entuzjazm, jaki czujesz z powodu perspektywy dołączenia do jego zespołu i dlaczego jesteś idealnym kandydatem na objęcie wakatu w jego firmie.

Chociaż nie ma uniwersalnego sposobu zagwarantowania, że otrzymasz ofertę pracy, z pewnością możesz zrobić kilka rzeczy, aby poprawić swoje szanse na rynku pracy. Kto wie? Korzystanie z tych sprawdzonych technik sprzedaży może pomóc Ci otrzymać wymarzoną posadę.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *