Spis treści
Dla firmy, marketing pozostaje istotnym punktem, ponieważ pozwala przekonać konsumentów do wyboru danego produktu/usługi. Istnieją oczywiście różne formy marketingu, których celem jest wpłynięcie w mniejszym lub większym stopniu na decyzję klienta o zakupie.
Emocje jako źródło wpływu
Niezależnie od tego, czy chodzi o zakup produktu czy usługi, konsument często myśli długo i intensywnie, gdy przychodzi do wydania znacznej ilości pieniędzy. Celem marketingu emocjonalnego jest wykorzystanie obrazów i koncepcji, które sprawiają, że myśli konsumenta wędrują w celu przekonania go do podjęcia decyzji. Te emocje wchodzą w grę, aby zachęcić impuls bez rozwodzenia się nad argumentami, uzasadniającymi słuszność zakupu. Bardzo często wykorzystywany przez marki, ten rodzaj marketingu nie jest nastawiony na refleksję z precyzyjnym argumentem. Celem jest dotarcie do celu z pozytywnymi lub negatywnymi emocjami. Reklama nie będzie podkreślać rentowności ani właściwości technicznych, które schodzą na dalszy plan wobec doznań.
Zakotwiczenie marki w umysłach konsumentów
Zasada pozytywnych lub negatywnych emocji ma na celu zakotwiczenie marki w umyśle konsumenta. Nieważne czy jest to miłość, szczęście, czy nawet strach… chodzi o stworzenie trwałej emocji. Ludzie, którzy raz to poczuli, często stają się wielbicielami marki. Kojarzą go bezpośrednio z emocją, co prowadzi do impulsywnego zakupu produktu/usługi. Za pomocą obrazów, wspomnień, a nawet przedmiotów można wpłynąć na każdego.
Koncentracja na konsumencie
Nie każdy jednak potrafi wywołać u konsumenta znaczące emocje. Kluczem do tego jest poznanie konsumenta. Nie wystarczy zrobić poruszający spot czy ładne zdjęcia. Pamiętać należy o charakterystyce swojej grupy docelowej. Z reguły firmy nie wahają się używać elementów codziennego użytku, aby w łatwy sposób wpłynąć na przyszłych nabywców. Pokazują dzieci, rodziny lub pary, aby wywołać pożądanie i emocje. I wbrew pozorom to, co ekstrawaganckie, niemożliwe czy luksusowe, nie zawsze ma tak duży wpływ jak codzienne życie, z odrobiną pikanterii.
Od miłości do strachu
Marki starają się w swoich reklamach mocno grać na uczuciach widza. W marketingu emocjonalnym, różne emocje są kategoryzowane według ich wpływu. Najpopularniejsze emocje to miłość, szczęście i złość. Aby przekonać konsumentów, marki nie wahają się używać szczęścia. Oprócz tego, że jest to przyjemne uczucie, dla wielu osób stanowi ono cel do osiągnięcia, co w znacznym stopniu generuje skojarzenie pomiędzy marką a odczuwaną emocją.
Paleta wszystkich emocji
W przekazach reklamowych marki wolą przekazywać emocje takie jak miłość i szczęście, ale czasem próbują też strachu czy złości. Jednak nadal rzadko spotyka się tego typu reklamy, ponieważ przekazują one obrazy, które czasami są brutalne, a nawet przerażające, co może obrażać wrażliwość niektórych osób. Reklamy te stanowią ryzyko dla marki, ponieważ mogą być cenzurowane w telewizji. Ale nawet jeśli te reklamy są coraz mniej powszechne, to jest udowodnione, że mają one silny wpływ emocjonalny.
Dodaj komentarz