integracja-sensoryczna-2048x1366

Obserwujesz swoje dziecko i zastanawiasz się, czy jego rozwój przebiega w prawidłowy sposób? Chcesz dowiedzieć się, po czym rozpoznać wady rozwojowe swojego malucha? Sprawdź, jakie objawy mogą świadczyć o zaburzeniach i dowiedz się więcej na temat ich leczenia.

Zaburzenia integracji sensorycznej – czym są?

Często zastanawiamy się, czy rozwój naszego dziecka przebiega w pełni poprawnie. Porównujemy je do innych dzieci w tym samym wieku. Warto jednak pamiętać, że każdy człowiek jest niepowtarzalny i rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Czasem zdarza się jednak, że możemy dostrzec pewne charakterystyczne objawy, które wzbudzają pewien niepokój. Mogą one być związane z zaburzeniami integracji sensorycznej, czyli procesami polegającymi na przetwarzaniu i organizacji bodźców zewnętrznych dostarczanych przez zmysły. Do integracji sensorycznej dochodzi w ośrodkowym układzie nerwowym. Zmysły możemy podzielić na te odbierające bodźce ze świata zewnętrznego (wzrok, słuch, węch, smak, dotyk), a także zmysły ulokowane wewnątrz (zmysł równowagi i propriocepcji). Zaburzenia integracji sensorycznej wymagają szczegółowej diagnozy, dzięki której możliwa jest skuteczna terapia. Dzisiaj o tego rodzaju zaburzeniach wiadomo zdecydowanie więcej, co oznacza, że dzięki terapii można je wyeliminować i dzięki temu wpłynąć na rozwój naszego dziecka.

Jakie mogą być objawy zaburzeń integracji sensorycznej?

Istnieje bardzo wiele objawów mogących świadczyć o występowaniu zaburzeń integracji sensorycznej – są one najczęściej związane z niewłaściwą pracą poszczególnych zmysłów. Dziecko może być na przykład nadwrażliwe na dźwięki, zapachy, światło i inne bodźce docierające z otoczenia lub wręcz przeciwnie, niedowrażliwe (nie zauważanie bodźców i nieustanne poszukiwanie intensywnych, aktywnych wrażeń zmysłowych).

Dziecko nadwrażliwe

W przypadku nadwrażliwości na bodźce, dziecko najczęściej unika fizycznego kontaktu z innymi (dotyku, przytulania, łaskotania), nie lubi brudzić sobie rąk (na przykład podczas zabaw z klejem, farbkami, plasteliną). Problemem są najprostsze czynności higieniczne takie, jak mycie głowy, zębów, obcinanie paznokci, czesanie włosów. W takich przypadkach dziecko robi się wówczas drażliwe, płaczliwe, czasem nawet agresywne. Częstym objawem nadwrażliwości jest również problem z noszeniem niektórych ubrań. Szczególnie problematyczne dla dziecka są wszyte w ubrania metki. Ponadto dziecko nie lubi przebywać w miejscach publicznych, gdzie jest głośno, świeci intensywne światło lub znajduje się wiele osób (sklepy, szkoła, teatr, ulica w centrum miasta). Maluchowi mogą również przeszkadzać niektóre domowe dźwięki (odgłos włączonego odkurzacza, telewizora, gotującego się obiadu itp.).

Dziecko niedowrażliwe

Inną sytuacją jest zbyt mała wrażliwość dziecka na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne. Wówczas dziecko jest bardzo aktywne ruchowo, może być też pobudzone. W związku z tym maluch poszukuje często głośnych wrażeń, nie dostrzega drobnych zranień czy skaleczeń, lubi się mocno przytulać, gdy pisze lub rysuje, mocno dociska ołówek albo kredki.

Pozostałe objawy

U dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej często dostrzega się również poważne problemy z równowagą: niewłaściwa postawa ciała, krzywy chód, częste potykanie się lub przewracanie, obijanie się o ściany czy meble, wpadanie na inne osoby, kłopoty z wykonywaniem prostych ćwiczeń takich jak wchodzenie na drabinki, łapanie piłki. Takie dziecko może również mieć problemy z koncentracją, uczeniem się nowych rzeczy (ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie butów, samodzielne jedzenie) oraz pracą w grupie. Do objawów zaburzeń integracji sensorycznej dochodzi również wybiórczość pokarmowa: dziecko lubi jeść tylko określone potrawy, nie lubi próbować nowych rzeczy, preferuje jedzenie mocno przyprawione lub w ogóle niedoprawione. U dzieci ze wspomnianymi zaburzeniami bardzo często zauważa się często niską samoocenę oraz małe poczucie własnej wartości.

Diagnoza i terapia w zaburzeniach integracji sensorycznej

Najczęściej to rodzice zauważają niepokojące objawy, mogące wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej. Czasem również wskazuje na to wychowawczyni w przedszkolu czy szkole. Jeżeli mamy podejrzenia związane z nieprawidłowym rozwojem integracji sensorycznej u naszego dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą – w tym celu możemy udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub prywatnego gabinetu terapeutycznego.

W ostatnich latach pojawia się coraz więcej wykwalifikowanych terapeutów, dzięki czemu łatwiej uzyskać diagnozę zaburzeń. Specjalista stawia ją po rozmowie z rodzicami, wykonaniu testów u dziecka oraz jego swobodnej obserwacji na sali integracji sensorycznej. Diagnoza umożliwia dobór właściwego postępowania terapeutycznego: terapia ma na celu poprawę funkcjonowania dziecka w tych obszarach integracji sensorycznej, które nie funkcjonują poprawnie, poprawę organizacji działania ośrodkowego układu nerwowego, wzrost własnej samooceny i pozbycie się wspomnianego już lęku przed odrywaniem stóp od podłoża.

Terapia najczęściej składa się z indywidualnie dobranych ćwiczeń wykonywanych pod opieką specjalisty w sali integracji sensorycznej. Ćwiczenia są dobrane odpowiednio do rodzaju zaburzeń: dziecko nadwrażliwe będzie wykonywało inne ćwiczenia niż to ze zbyt małą wrażliwością na bodźce. Ważną częścią terapii są ćwiczenia związane z poprawą funkcjonowania równowagi – chodzenie po ławce, równoważni, wchodzenie na drabinki, korzystanie z dysków lub półkul sensorycznych, skakanie na trampolinie czy materacu. Do innych popularnych ćwiczeń należą również: bujanie się na zamocowanych podwieszeniach, huśtanie na huśtawce, turlanie w beczce, zabawa przy użyciu specjalnych zabawek sensorycznych. Celem terapii może być także pobudzenie zmysłów – stosuje się tutaj na przykład zestawy do treningu zapachowego lub produkty spożywcze, dzięki którym można leczyć wybiórczość pokarmową.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *