Spis treści
Chcesz wejść w stały kontakt ze swoimi odbiorcami? Zależy Ci na zbudowaniu społeczności, która przyczyni się do rozpoznawalności marki? Dowiedz się, czym są grupy na Facebooku, jak je prowadzić i zyskaj dzięki temu sporą liczbę potencjalnych klientów.
Czym są grupy na Facebooku?
Internet to przestrzeń, która coraz bardziej zaczyna funkcjonować jak druga rzeczywistość. Wiele osób zakłada konta na portalach społecznościowych w celu utrzymywania kontaktu z obecnymi przyjaciółmi czy nawiązywania zupełnie nowych znajomości. Wirtualny świat stał się także miejscem, w którym firmy zaczynają rozwijać swoje biznesy, a pracodawcy szukają potencjalnych pracowników. Internet umożliwia również dostęp do nieograniczonej rozrywki oferowanej przez różne serwisy filmowe czy tzw. gamingowe. W tak obszernie rozwiniętym obszarze online ludzie szukają miejsc, w których mogą znaleźć użytkowników o podobnych poglądach, zainteresowaniach czy potrzebach. Naprzeciw wychodzą twórcy Facebooka, którzy oferują tworzenie mniejszych i większych społeczności na przeznaczonych do tego grupach.
Grupy na Facebooku – rodzaje
Działania w Internecie umożliwiają bardzo wiele możliwości. Tak jest również w przypadku prowadzenia grup na Facebooku. Przed jej założeniem warto podjąć decyzję o tym, jak ma ona wyglądać, aby prawidłowo spełniała swój cel. Rodzaje grup można podzielić ze względu na ich formę, typ oraz cel.
Forma
Jednym z pierwszych poleceń podczas tworzenia grupy na Facebooku jest wybór formy jej dostępności.
- Publiczna – niezależnie od tego, czy osoby znajdują się w grupie czy nie, mają one dostęp do wszystkich postów oraz widoku poszczególnych uczestników.
- Zamknięta – wyszukanie grupy jest możliwe dla każdego, jednak jedynie członkowie mogą sprawdzić, kto się w niej znajduje oraz jakie treści są tam publikowane.
- Tajna – najbardziej prywatna grupa, która uniemożliwia znalezienie grupy przez użytkowników Facebooka i zobaczenie jej zawartości.
Aby określić, która forma będzie dla danej społeczności najlepsza, warto zastanowić się nad tematyką oraz celem takiego miejsca.
Typ
Twórcy Facebooka oferują obecnie kilka typów grup na FB, które posiadają odmienne narzędzia w zależności od potrzeb członków i moderatorów. Typ grupy może być zmieniony również na późniejszym etapie, jednak jest to możliwe jedynie dla administratora.
- Informacje ogólne – uniwersalny typ, który posiada standardowe narzędzia do obsługi grupy.
- Kupno i sprzedaż – przeznaczony dla osób, które chcą zamieszczać oferty sprzedaży. Pozwala między innymi na ustawianie domyślnych walut.
- Edukacja społecznościowa – dzięki niemu można tworzyć tzw. quizy oraz lekcje. Dostępna jest również możliwość obserwowania postępów członków grupy.
- Gry wideo – gromadzi osoby zainteresowane określoną formą rozrywki. Pozwala na przykład na organizację turniejów.
- Oferty pracy – umożliwia tworzenie listy dostępnych ofert pracy wraz z zawartością wysokości wynagrodzenia, lokalizacją czy godzinami pracy.
- Rodzicielstwo – pozwala na anonimową publikację oraz wybieranie „mentora” pośród innych członków grupy.
Cel
Cel grupy jest raczej kwestią dowolną i zależy od jej twórców. Najczęściej spotyka się społeczności, które służą do publikacji ofert pracy, wymiany zdań i prowadzenia dyskusji na różne tematy. Niektóre marki decydują się na stworzenie grupy w celu promocji swoich usług czy produktów. Należy jednak pamiętać, aby oprócz tego rodzaju treści, „zajmować” obserwatora również innym, wartościowym dla niego, contentem.
Grupa na Facebooku – dlaczego warto?
Na tworzenie grup na Facebooku (FB) decyduje się obecnie wiele osób oferujących produkty i usługi w Internecie. Tego rodzaju działania przynoszą wiele korzystnych skutków, przyczyniających się do znacznego rozwoju firmy. Do największych zalet grup na Facebooku można zaliczyć podnoszenie autentyczności, zwiększanie zaufania, umożliwianie przestrzeni do dialogu oraz poszerzanie grona odbiorców.
- Zwiększanie autentyczności – wiarygodność jest obecnie jedną z najbardziej cenionych wartości w świecie online. Autentyczność marki wzrasta dzięki temu, że jej przedstawiciele zabierają głos w ważnych sprawach oraz dają się poznać odbiorcy z bliższej strony. Użytkownicy znacznie częściej korzystają z produktów oraz usług osób, które są im znane i bliskie.
- Budowanie zaufania – systematyczny kontakt w relacjach międzyludzkich zwiększa zaufanie. Ta sama zależność występuje na poziomie sprzedawca-klient. Regularne dodawanie postów na grupie na FB oraz umożliwianie prowadzenia dialogów w bezpiecznym środowisku powoduje, że obserwatorzy darzą markę znacznie większym oddaniem.
- Zapewnianie przestrzeni do dyskusji – zjawisko utopionych kosztów w psychologii biznesu to jeden z rodzajów wpływu społecznego, które prowadzi do jeszcze większego zaangażowania. W przypadku grup na FB takim kosztem jest np. czas, który użytkownik poświęca na czytanie postów i pisanie komentarzy. Wiedząc, że poświęcił zasoby, którymi dysponuje, jest znacznie bardziej skłonny do skorzystania z oferowanych przez markę usług czy produktów. Warto jednak podkreślić, że zysk firmy nie powinien być tutaj głównym celem. Liczy się to, aby odbiorcy zyskali bezpieczną przestrzeń do wyrażania swoich opinii.
- Poszerzanie grona odbiorców – tworzenie małych społeczności na Facebooku jest ściśle związane z określonymi zasadami. Grupa powinna dotyczyć konkretnego zakresu tematycznego. Dzięki temu, że dołączą do niej osoby, które są zainteresowane danym obszarem, wzrośnie ilość interakcji i aktywności. Algorytmy Facebooka lubią ruch, dlatego będą one promowały grupy, na których dużo się dzieje, co zwiększy także grono potencjalnych odbiorców marki.
Jak prowadzić grupę na FB?
Grupy na FB wymagają zaangażowania nie tylko ze strony użytkowników, ale również jej twórców, czyli moderatorów. Jak każde działanie w Internecie nastawione na konkretne cele, prowadzenie grupy i angażowanie odbiorców pochłania sporą ilość czasu i wymaga odpowiedniego przygotowania.
Harmonogram działań
Aby cele grupy na Facebooku były dobrze realizowane, potrzebna jest systematyczność oraz odpowiednio przygotowana strategia. Przestrzeń ta ma być ciekawa i angażująca wszystkich odbiorców. Tworzenie postów, ankiet czy monitorowanie działań na grupę powinno tak naprawdę stanowić osobną część działań marketingowych w firmie. Oczywiście grupa na Facebooku może być miejscem, w którym pojawiają się treści udostępniane również na innych mediach społecznościowych. Trzeba jednak pamiętać, aby tworzyć unikalny content wyłącznie na to medium. Powtarzanie informacji może zniechęcać do pozostania w grupie.
Zadbanie o formę komunikacji
Ze względu na to, że w grupie na Facebooku gromadzą się osoby z różnych środowisk, często pojawiają się tam nieplanowane dyskusje, które mogą prowadzić do agresywnej wymiany zdań. Wpływa to nie tylko niekorzystnie na wizerunek marki, która jest założycielem grupy, ale również na zmniejszanie się poczucia bezpieczeństwa jej uczestników. Aby zachować pewien porządek i mieć wpływ na język oraz formę komunikacji pomiędzy członkami grupy, warto stworzyć jej regulamin. Mogą zawierać się w nim takie zasady, jak:
- nieużywanie wulgaryzmów,
- brak spamowania,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- odnoszenie się do innych członków grupy z szacunkiem.
Stała aktywność
Stworzenie harmonogramu i planu działań nie zwalnia z obowiązku aktywnego uczestnictwa w życiu grupy. Administrator powinien odpowiadać na komentarze i angażować się w dyskusje. Zwiększa to jego autentyczność i usuwa pewną barierę niedostępności czy wyższości. Moderator musi także reagować na ewentualne konflikty.
Atrakcyjny content
Widoczność grupy jedynie dla niektórych użytkowników nie zwalnia z obowiązku tworzenia ciekawego i ładnego contentu. Warto zadbać o to, aby wszystkie publikowane zdjęcia i grafiki były spójne wizerunkowo. Zapewnia to ład i porządek w grupie, co z pewnością doceniają nie tylko esteci, znajdujący się w grupie, ale również ci, którzy cenią sobie dbałość o każdy element jakichkolwiek działań.
Jak zdobyć członków grupy na Facebooku?
Aby trafić do odpowiednich odbiorców należy najpierw przemyśleć cel grupy oraz dokładnie spersonalizować potencjalnego użytkownika. Z pewnością pomoże w tym przeanalizowanie tego, co oferuje marka oraz zastanowienie się, na jakie potrzeby odbiorców jest ona w stanie odpowiedzieć. Dzięki temu nakreślają się potencjalne pytania i tematy, które będą stanowiły bazę do tworzenia konkretnych treści.
Świetnym przykładem dobrze prosperującej grupy na Facebooku jest prowadzona społeczność przez markę Your Kaya, oferującej produkty do higieny intymnej. Ich prywatna grupa szybko stała się miejscem, w którym zarówno wiele kobiet, jak i mężczyzn zaczęło dzielić się swoimi osobistymi historiami dotyczącymi cielesności oraz innych szeroko pojętych tematów damsko-męskich. Warto wspomnieć, że moderatorzy grupy oferują publikację anonimowych postów, co dodatkowo ułatwia wielu użytkownikom opowiadanie o prywatnych obszarach z życia.
Jak wypromować grupę na FB?
Obecnie Facebook uniemożliwia prowadzenie płatnych reklam, promujących grupy na Facebooku. Zdobywanie członków na tę przestrzeń może odbywać się jednak także za pomocą:
- działań organicznych, czyli ręcznego zapraszania osób do grupy,
- udostępniania grupy na innych forach o podobnej tematyce,
- promowania informacji o powstałej grupie na pozostałych mediach społecznościowych.
Warto także napomknąć o wcześniej wspomnianym algorytmie Facebooka, który świetnie promuje grupy z dużym zainteresowaniem pod postami. Najważniejsza jest jednak cierpliwość. Od jednego dobrze skonstruowanego posta, angażującego nawet niewielką liczbę osób, może stworzyć się grupa, posiadająca kilkadziesiąt tysięcy użytkowników. Wystarczy być systematycznym i wytrwałym.
Jak zarabiać na grupie na Facebooku?
Jeżeli celem jest zarobienie na grupie poprzez zwiększenie sprzedaży, to warto przede wszystkim pamiętać o zainteresowaniu produktem członków społeczności. Ciekawym pomysłem jest stworzenie dyskusji na temat, który dotyczy oferowanych usług lub produktów i nawiązanie do nich w komentarzach. Trzeba jednak pamiętać, że użytkownicy Facebooka są obecnie wyczuleni na bezpośrednie i nachalne nakłanianie do kupna. W takich działaniach trzeba być bardzo ostrożnym i subtelnym. Na potrzeby stworzenia takich kampanii promocyjnych wewnątrzgrupowych warto stworzyć „team kreatywny”, który z pewnością dostarczy masę ciekawych pomysłów w temacie zwiększania sprzedaży.
Do rzeczy – jak stworzyć grupę na Facebooku?
Mając skonkretyzowany cel oraz przygotowany plan działania można przystąpić do stworzenia grupy na Facebooku. Aby to zrobić, konieczne jest posiadanie profilu na tym medium społecznościowym. Następnie należy wcisnąć „+” w prawym górnym rogu ekranu, na którym znajduje się witryna Facebooka oraz wybrać „Grupa”. Kolejne działania związane są już typowo z profilowaniem grupy. Należy wybrać opcję prywatności oraz jej widoczność, dodać do niej członków. Na tym etapie warto dodać również zdjęcie w tle oraz opis grupy, które są jej wizytówką. Następnie wystarczy kliknąć przycisk „Utwórz”. Nie należy zapominać o poinformowaniu swoich obserwatorów o powstałej grupie.
Dodaj komentarz