Spis treści
Chcesz wdrożyć działania, gwarantujące wzrost sprzedaży i rozpoznawalności firmy, którą prowadzisz? Dowiedz się, czym jest marketing internetowy i sprawdź, jaki jego rodzaj najlepiej odpowiada na Twoje potrzeby.
Marketing – co to?
Stworzenie własnej marki, oferującej atrakcyjne produkty lub usługi to tylko pierwszy krok w drodze do sukcesu. Najlepsza zabawa zaczyna się dopiero na dalszych etapach działań. Prawidłowy rozwój firmy, niezależnie od tego, w jakiej branży się ona znajduje, jest uzależniony od wielu czynników. Do najważniejszych z nich należą:
- wysokiej jakości obsługa,
- budowanie wizerunku marki,
- promocja produktów i usług,
- utrzymywanie relacji z klientami,
- pozyskiwanie nowych odbiorców.
Wszystkie działania, które mają na celu zainteresowanie potencjalnego nabywcę usługami lub produktami oferowanymi przez firmę, traktowane są jako marketing. Wiele dobrze prosperujących przedsiębiorstw posiada szeroko rozwinięty dział marketingu, który jest na bieżąco rozwijany i doskonalony. Aby docierać do klientów i wyróżniać się wśród konkurencyjnych marek wręcz obowiązkowe jest wdrażanie działań marketingowych.
Czym jest marketing internetowy?
Zwiększanie sprzedaży produktów i usług może odbywać się w formie offline lub online. W związku z nieustannym wzrostem atrakcyjności i popularności Internetu coraz częściej stawia się na promowanie firm w obszarze wirtualnym. Marketing internetowy gwarantuje znaczące wzrosty dotyczące:
- rozpoznawalności marki,
- budowania zaufania klientów,
- sprzedaży oferowanego asortymentu.
Dlaczego warto wybrać marketing internetowy?
Wprowadzanie działań oraz strategii umożliwiających wzrost sprzedaży usług i produktów, jest opłacalny, ponieważ stanowi on łatwo dostępną oraz stosunkowo mało kosztowną formę rozwoju. Dodatkowo skutki inwestowania czasu czy finansów w marketing internetowy są widoczne względnie szybko. Nie można pomijać faktu, że coraz więcej osób wybiera zakupy online ponad stacjonarne, a działania marketingowe są świetną odpowiedzią na tego rodzaju potrzebę. Każdy, komu zależy na prawidłowym rozwoju firmy, wie, że sukces gwarantuje śledzenie obecnych trendów oraz wdrażanie ich do własnej działalności. Dzięki temu marka posiada tendencję rozwojową, a jej odbiorcy nie pozostają zostawiani sami sobie.
Rodzaje marketingu internetowego
Intensywnie rozwijający się świat Internetu powoduje nieustanne powstawanie nowych rodzajów marketingu internetowego. Dzięki temu firma ma możliwość doboru takich działań, które są dla niej najbardziej opłacalne. Sukcesu nie przynosi samo wdrożenie działań marketingowych, ale w głównej mierze odpowiedni wybór ich rodzaju. Należy zastanowić się jaka forma dotarcia do potencjalnych klientów jest w danej branży najbardziej dochodowa.
Social media marketing
Działania w branży social media służą głównie podtrzymaniu relacji z klientami. Poprzez kanały społecznościowe można informować odbiorców o nowościach pojawiających się w sklepie, jak również przedstawiać wartości marki czy jej twórców. Social media marketing umożliwia także uzyskiwanie informacji zwrotnych od klientów oraz daje przestrzeń na poznawanie ich potrzeb. Prowadzenie profilu na jednym lub większej liczbie portali społecznościowych jest także wzmocnieniem autentyczności i wiarygodności firmy. Wiele osób, zanim przejdzie do zakupu produktu lub usługi, woli najpierw poznać producenta, między innymi na kanałach społecznościowych.
Kampanie reklamowe
Promowanie działań firmy poprzez płatne reklamy jest dobre dla osób, które chcą uzyskać natychmiastowe efekty. Reklamy Google umożliwiają wysuwanie witryn internetowych na pierwsze pozycje w wyszukiwarkach w krótkim czasie. Tego typu reklamy nie są traktowane jako spam, ponieważ odbiorca chce uzyskać informacje w konkretnym temacie, który go interesuje. Wadliwe w kampaniach reklamowych są nakłady finansowe, które bez korzystania z innych form marketingu internetowego, mogą okazać się dość spore. Na reklamy Google warto decydować się w przypadku okresowych promocji lub reklam konkretnych produktów czy usług.
SEO
Wprowadzanie działań, umożliwiających wysokie pozycje witryn w wyszukiwarce Google to działania z zakresu SEO (ang. Search Engine Optimization). Obejmują one takie czynności, jak:
- optymalizacja,
- pozycjonowanie.
Zakres SEO wiąże się między innymi ze znajdywaniem odpowiednich fraz kluczowych, budowaniem silnej bazy z odnoszącymi się do konkretnej witryny linkami oraz przystosowywaniem kodów, struktur i treści strony internetowej do poszczególnych mechanizmów wyszukiwarek. Często jest wykorzystywany do zwiększania ruchu na stronie, co między innymi przyczynia się do wzrostu zakupów w sklepie internetowych.
Content marketing
Content marketing jest związany z szeroko pojętą działalnością w zakresie tworzenia atrakcyjnych i przydatnych treści. Głównym celem takiego postępowania jest zatrzymywanie potencjalnych klientów na odpowiednich mediach, poprzez zainteresowanie ich ciekawymi i wartościowymi treściami. Content marketing silnie współpracuje z innymi obszarami marketingu internetowego. Wykorzystywanie artykułów blogowych, tekstów sponsorowanych, postów w mediach społecznościowych, E-booków i innych materiałów związanych z content marketingiem zwiększa:
- popularność i wiarygodność marki,
- zaufanie użytkowników,
- ruch na stronie,
- wysokość pozycji w wyszukiwarkach,
- liczbę klientów.
Marketing mailowy
Stały kontakt z odbiorcami pozwala zatrzymać przy sobie potencjalnych zainteresowanych usługami lub produktami na dłużej. W przypadku marketingu internetowego bardzo ważną rolę odgrywa budowanie społeczności. Poczucie przynależności do danej marki, zwiększa zaufanie klienta, co przyczynia się do częstszego korzystania z usług firmy oraz polecania jej działań innym osobom. Poza prowadzeniem mediów społecznościowych warto zdecydować się na tzw. e-mail marketing. Służy on przede wszystkim do podtrzymywania relacji z klientami oraz informowania ich o nowych produktach czy promocjach. Należy zwracać uwagę na to, aby treść maila była jak najbardziej atrakcyjna dla odbiorcy. Dzięki temu maile nie zostaną odebrane jako niechciane wiadomości elektroniczne, nazywane spamem. Najlepiej uzyskiwać zgodę na wysyłanie tego rodzaju informacji np. poprzez umieszczanie specjalnego okna na stronie internetowej, w której klienci mogą samodzielnie przyłączyć się do newsletterów, jednocześnie wyrażając zgodę na ich otrzymywanie.
E-commerce marketing
Obszar e-commerce obejmuje całą elektroniczną formę sprzedaży. Włączają się w to sklepy internetowe i wszystkie inne transakcje, które są wykonywane za pomocą Internetu. Obecnie jest to jedno z prężniej rozwijających się odłamów marketingu internetowego, głównie dlatego, że większość osób zaczyna coraz częściej decydować się na zakładanie sklepów online. Istnieją trzy główne formy e-commerce marketingu:
- B2C – transakcje pomiędzy firmą, oferującą produkty a indywidualnym klientem,
- B2B – wymiana biznesowa między dwiema firmami,
- C2C – handel pomiędzy prywatną osobą, będącą sprzedawcą a konsumentem.
Marketing wirusowy
Słowo wirus w przypadku marketingu wirusowego wcale nie wiąże z niekorzystnym zjawiskiem. Wręcz przeciwnie – tzw. viral marketing prowadzi do rozszerzania treści publikowanych przez daną firmę za pomocą innych użytkowników. Najważniejszym motorem do mimowolnego udostępniania postów przez użytkowników Internetu jest tworzenie atrakcyjnych dla nich treści. Warto również trafiać do osób, wyznających podobne wartości, co znacznie przyczynia się do chętnego rozpowszechniania contentu przez obserwatorów. Jest to bardzo efektywna i tania forma reklamy.
Influencer marketing
Coraz więcej osób decyduje się na zaangażowanie do promocji osób rozpoznawalnych w sieci, zrzeszających szeroką liczbę odbiorców. Współprace takie mogą przyczynić się do znacznych wzrostów widoczności marki, a także pozyskiwania potencjalnych klientów. Tego rodzaju marketing jest zazwyczaj związany z promowaniem produktu lub usługi przez tzw. influencerów. W zamian za publikację, taka osoba zyskuje możliwość otrzymania czegoś za darmo, bądź w przypadku bardziej popularnych osobistości, zarobienia określonej kwoty pieniędzy. Jeżeli chce się zdecydować na influencer marketing, to należy zwracać uwagę na to, czy osoby obserwujące danego użytkownika, mają potrzeby, na które dany produkt czy usługa jest w stanie odpowiedzieć. Warto również wybierać takich influencerów, którzy nie decydują się na sporą liczbę współprac. Marka mogłaby wtedy zgubić się pośród masy innych poleceń.
Marketing internetowy – czy warto?
W narzędzia marketingu warto zainwestować na każdym etapie prowadzonej działalności internetowej lub stacjonarnej. Z pewnością pomagają one rozwijać daną markę w obszarze wirtualnym i przynoszą wiele korzyści. Należy jednak pamiętać o tym, aby zdobyć najpierw odpowiednią wiedzę w zakresie danego marketingu. Nieumiejętne działania reklamowe mogą przyczyniać się do popełnienia faux-pass, które często prowadzi do złej sławy wśród odbiorców. Jeżeli nie dysponuje się odpowiednią ilością czasu, która umożliwia nieustanne wdrażanie się w tematykę marketingu online, warto zdecydować się na profesjonalną obsługę, oferowaną przez agencje marketingowe lub freelancerów.
Marketing internetowy – od czego zacząć?
W przypadku rozpoczęcia rozwoju marki w Internecie samemu, na początku warto dokładnie zastanowić się nad celem takich działań oraz wypisać na kartce oczekiwane rezultaty. Następnie należy przygotować konkretną strategię, która pozwoli osiągnąć zamierzonych koncepcji. Odpowiednio przygotowany plan działania korzystnie wpłynie na dotarcie do odpowiedniego grona użytkowników, a także zagwarantuje, że zainwestowane finanse i czas w marketing internetowy przyniosą odpowiednie rezultaty.
Dodaj komentarz