znaczenie-kolorow-w-zarzadzaniu-firma

Teoria kolorów jest wynikiem badań psychologicznych i behawioralnych. Teoria ta opiera się na obserwacji zachowań ludzi w firmie i daje nam wskazówki do lepszego zarządzania. Zarządzanie przez kolory pozwala nam zyskać na efektywności i określić mocne strony, obszary do rozwoju oraz strefy komfortu i dyskomfortu. Każdy menedżer stara się rozwijać swój styl, ujawniać talenty, motywować pracowników i optymalizować procesy zarządzania.

Teoria kolorów w kilku słowach

Koncepcja składa się z czterech kolorów: czerwonego, żółtego, zielonego i niebieskiego. Każdy z nich jest odzwierciedleniem osobowości, która charakteryzuje menedżerów firm. Czerwony to znak menedżera, który jest ambitny, szybki, zdeterminowany, aby odnieść sukces, wymagający, samodzielny i zdecydowany. Kolor żółty odzwierciedla menedżera, który jest przyjazny, optymistyczny, entuzjastyczny, kreatywny i posiada dobre umiejętności interpersonalne. Menedżer o kolorze zielonym to taki, który jest spokojny, szanuje wartości każdego człowieka, jest empatyczny i można mu zaufać. I wreszcie niebieski to ten, który jest rygorystyczny, ten, który dąży do perfekcji, precyzji, planowania i który przestrzega norm i zasad co do joty. Znajomość klasyfikacji współpracownika w tych kolorach pozwala zatem na przyjęcie spersonalizowanej komunikacji z tymi postaciami, aby być bardziej efektywnym.

Jak przydatna jest teoria w zarządzaniu zespołem?

Jeśli wiesz, w której kategorii znajduje się Twój współpracownik, pozwala Ci to na przydzielenie mu zadań odpowiednich do jego cech. Na przykład, w sprzedaży, dobry menedżer da swojemu “czerwonemu” sprzedawcy ważny projekt, który musi przynieść rezultaty, i przedstawi go jako wyzwanie dla swojego sprzedawcy. Z kolei “żółty” sprzedawca otrzyma zadanie poprowadzenia wycieczki, podczas której wykaże się kreatywnością. “Zielony” sprzedawca jest idealny do zadań związanych z zaufaniem i lojalnością. Natomiast “niebieski” sprzedawca osiągnie dobre wyniki, przeprowadzając analizę lub badanie porównawcze rynku, lub konkurencji, w którym wykaże się zmysłem planowania i precyzją.

Menedżerowie w kolorach

Teoria ta odnosi się również do menedżerów. “Czerwony” menedżer to taki, który wymaga najlepszych wyników od swoich podwładnych i prowadzi swój zespół w sposób dyrektywny. Z drugiej strony, “żółty” menedżer ma tendencję do prowadzenia swojego zespołu w przyjaznej i zrelaksowanej atmosferze. “Zielony” menedżer jest menedżerem partycypacyjnym. Ich empatia pozwala im zrozumieć swoich kolegów, co tworzy harmonię w zespole. I wreszcie “niebieski” menedżer to ten, który zawsze podąża naprzód za rozwojem strategii lub organizacji. Wszystkie jego działania są podyktowane wynikami analiz i badań, które przeprowadza. Następnie przeprowadza on kontrolę wyników dzięki wsparciu wskaźników wydajności, które są zgodne z normami.
Są to postacie, które odpowiadają poszczególnym kolorom, a zadaniem menedżerów jest poznanie swoich menedżerów, a następnie przydzielenie im zadań, które odpowiadają każdej z tych osobowości.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *