reklama-sztuka

Mnożą się badania, które mają za cel rozszyfrowanie i zrozumienie zachowań konsumentów oraz ocenienie wpływu reklamy na sam akt zakupu. Jest oczywiste, że odgrywa ona kluczową rolę, ponieważ jest stale wszechobecna we wszystkich mediach i sieciach społecznościowych. Wydaje się więc, że skutecznie pomaga zdobyć klientów. Jej celem jest wywarcie wpływu na konsumentów i zachęcenie ich do konsumpcji. Jednak prawdziwa natura wpływu reklamy na konsumentów jest nadal owiana tajemnicą.

Reklama jest formą komunikacji. Ma na celu przyciągnięcie uwagi wcześniej zdefiniowanej grupy docelowej. Jej celem jest wyraźne zachęcenie do przyjęcia pożądanego zachowania, na przykład zakupu produktu lub usługi. Dla przedsiębiorstwa jest to zatem zespół działań handlowych lub przemysłowych mających na celu upublicznienie jego produktów i/lub usług oraz promowanie ich sprzedaży.

Określenie celów reklamowych

Większość zakupów dokonywana jest w odpowiedzi na różne braki przedmiotów lub udogodnień w życiu danej grupy. Proces kupowania związany z odgórnie narzuconą potrzebą budzi pewne poczucie racjonalności. Jednak konsumenci, którzy kupują produkt lub usługę, niekoniecznie wyrażają wspomnianą potrzebę jej posiadania. Dlatego jednym z głównych zadań reklamy jest jej wzbudzenie. Ludzie, którzy na początku nie mieliby żadnego pożytku z danego produktu lub usługi, są przekonywani, że posiadanie go leży w ich interesie.

W zakresie komunikacji celem reklamy jest dostarczenie specjalnie skonstruowanego przekazu. Przekaz ten musi być jasny, syntetyczny i dobrze uargumentowany, aby przekonać odbiorców, do których jest skierowany. Najważniejszym czynnikiem jest to, aby jak największa grupa osób była w stanie zrozumieć przekazywaną informację. Celem komunikacji reklamowej jest wywołanie efektu psychologicznego, który spowoduje wygenerowanie korzystnego efektu ekonomicznego u odbiorców docelowych, reprezentowanego w tym przypadku przez działanie zakupowe.

Badania wykazują, że cztery odsłony reklamy sprawiają, że w jawnej pamięci odbiorców zapisuje się około 50% elementów. Utrzymują się one przez pierwszy tydzień. W ciągu dwóch miesięcy w głowie zostaje już tylko 30% treści reklamy. Jeśli chodzi o aspekt wizualny, to tak jak w przypadku logotypów marek, wielokrotnie oglądane stają się łatwiej rozpoznawalne dla odbiorców docelowych. Im bardziej oryginalne jest logo, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie szybko zidentyfikowane, zapamiętane, a tym samym przyczyni się do nawiązania bliższej relacji z konsumentem. Jest to prawdziwy sposób na budowanie lojalności.

Poczucie przynależności

Reklama promuje marki i daje konsumentowi możliwość przynależności do określonej grupy społecznej. Dobrym przykładem jest wpływ marek odzieżowych na młodych ludzi, zwłaszcza nastolatków. Traktują to jako sposób identyfikacji. Dzięki posiadaniu pewnych produktów mogą być akceptowani w większych grupach rówieśników. Są oni bardzo popularnym celem dla wielu dużych firm, ponieważ w znacznej większości przypadków nie są oderwani od społeczeństwa konsumpcyjnego. To samo dotyczy sektora spożywczego, w którym można zidentyfikować normy i zwyczaje żywieniowe wśród konsumentów.

Reklama w sektorze spożywczym

Jednym z najważniejszych rodzajów reklamy jest ten obecny w przemyśle spożywczym. Ma on największy wpływ na konsumentów. Około połowa reklam obecnych na rynku dotyczy produktów o charakterze jadalnym. Konkurencyjne firmy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej apetycznych obrazów swoich artykułów. Dlatego są one bardzo zachęcające do zakupu. Ten sektor reklamowy niesie też pewne niebezpieczeństwo zwłaszcza dla młodszych osób. Atrakcyjne obrazy alkoholu mogą mieć bardzo negatywny wpływ, gdyż ukazują szkodliwe substancje w bardzo dobrym świetle.

Reklama w dziedzinie materiałów

Jest to również bardzo popularna kategoria reklam. Pod względem obecności w mediach jest zaraz za produktami spożywczymi. W tym wypadku bardzo ważnym czynnikiem jest także wysoka konkurencja. Sprzedaż skupia się zazwyczaj na jednym z dwóch aspektów: jakości lub atrakcyjności cenowej. Jeśli reklama będzie wystarczająco przekonująca, to wpływ na konsumenta będzie na tyle duży, że wzbudzi w nim potrzebę zakupu. Ta forma reklamy wykorzystuje też często ludzką skłonność do upodobniania się do innych osób. Wzbudzenie zazdrości poprzez wychwalanie zalet danego produktu jest skuteczną strategią, aby zrodzić w pewnej grupie chęć jego posiadania.

Wpływ na nieświadomego konsumenta

Niektórzy konsumenci nie są zawsze świadomi tego, że są wystawieni na działanie reklam. Może to znacznie zwiększać skuteczność reklam. Oddziaływanie pewne osoby nie zostanie przesiane przez żadne racjonalne osądy. Potrzeba zostanie wzbudzona w łatwy sposób, co doprowadzi do szybkiego zakupu produktu. W takim wypadku zdolność do analizy i rozumowania jest stopniowo zastępowana przez pragnienia, intuicję i uczucia. Dlatego adresatem są często podatne na takie działania dzieci, które później mają wpłynąć na swoich rodziców.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *