Lider-1024x683

Po pomyślnym pokonaniu wszystkich trudności, związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej, stoisz teraz przed nowym wyzwaniem. Zapisanie się jako lider w świadomościach osób z Twojego zespołu, ale także całego środowiska zawodowego, jest ciężkim zadaniem. Czas więc dowiedzieć się, czy masz w sobie wszystko, aby stać się kimś więcej niż szefem.

Co czyni dobrego lidera?

Wszyscy mamy w głowie obraz ultra charyzmatycznego lidera, któremu udaje się zmotywować swój zespół prostym spojrzeniem, a nawet samą swoją obecnością! Trochę nadużywany obraz, prawda? Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele sposobów wyrażania przywództwa i nawet ci, którzy nie urodzili się z oczywistą zdolnością do rozgrzewania tłumu, mogą rozwinąć niezbędne umiejętności, aby stać się dobrym liderem. Niezależnie od tego, jaką formę przybiera ekspresja przywódcza danej osoby, jej definicja pozostaje taka sama.

Umiejętności zjednoczenia pracowników

Kiedy patrzymy na liderów start-upów, które rozwinęły się w błyskawicznym tempie, można powiedzieć, że ich podstawowymi cechami są pokora i umiejętność wykorzystania potencjału swoich współpracowników. Przywództwo to zdolność jednostki do wpływania na innych i jednoczenia ich dla osiągnięcia wspólnych celów. Dobremu liderowi udaje się inspirować i kierować ludźmi w relacji opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku. Misją lidera w firmie jest wiedzieć, jak dobrze komunikować się ze swoimi zespołami, aby zmotywować je do wspólnego dążenia do osiągnięcia ambitnego celu. 

Przywództwo nie jest celem samym w sobie. Dobry lider nie dąży do zdobycia wpływu na innych tylko dla osobistej chwały. Przywództwo skoncentrowane na sobie jest całkowicie bezproduktywne. Skuteczny lider wykorzystuje swoje umiejętności, aby nakłonić zespół do realizacji wspólnego celu: rozwoju firmy, osiągnięcia wysokich wyników handlowych, stworzenia harmonijnego środowiska pracy, tworzenia coraz bardziej innowacyjnych produktów itp. Lider biznesowy z umiejętnościami przywódczymi wie, jak nadać sens pracy swojego zespołu, aby zmotywować go do doskonalenia się. Jego główną cechą jest umiejętność przekazania innym swojej wizji firmy i zjednoczenia zespołu wokół tego projektu, poprzez przekazanie swojej pasji. Jest również dobrym strategiem, który wie, jak iść naprzód, aby jego firma osiągnęła swoje cele. Jego wielką siłą jest umiejętność narzucenia swojej strategii i przekonania innych o jej słuszności, nawet jeśli wszyscy inni mówią mu, że się myli. Wreszcie, nie możemy pominąć trzech wartości, które odróżniają szefów od dobrych liderów: wzorowej postawy, szacunku dla innych i pokory.

Nie wizytówka czyni Cię liderem

To, że na Twojej wizytówce widnieje napis “lider biznesowy”, “menedżer” czy “prezes”, nie oznacza, że jesteś faktycznym liderem swojego zespołu. To nie jest takie proste. Menedżer kieruje swoim zespołem tylko dlatego, że jest jego bezpośrednim przełożonym. Status lidera uzyskuje się nie z racji zajmowanego stanowiska w firmie, ale dlatego, że udało mu się ugruntować swoją pozycję w zespole. W przeciwieństwie do zwykłego menedżera lider nie jest postrzegany jako ograniczające źródło władzy. Menedżer zajmuje się raczej narzucaniem zadań do wykonania, podczas gdy lider koncentruje się na relacjach z ludźmi, aby ich inspirować. Menedżer jest kontrolerem, lider jest kierowcą. Menedżer narzuca formalny autorytet, w przeciwieństwie do lidera, który jest naturalnie akceptowany jako przywódca, którego sami chcemy naśladować. Różnica w postawie leży w komunikacji między Tobą a Twoimi pracownikami. Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci zbudować pozycję lidera wśród swoich zespołów: 

  • słuchaj swoich pracowników, nie tylko za pośrednictwem poczty elektronicznej, 
  • powierzaj im rzeczywiste obowiązki, aby sami czuli się zaangażowani w realizowany projekt, 
  • opowiadaj o wyzwaniach, z jakimi musiałeś się zmierzyć, aby stworzyć i rozwinąć firmę.

Pracuj również nad swoim przywództwem w odniesieniu do społeczności zawodowej w swoim sektorze. Widząc, że jesteś uznawany przez swoich rówieśników za eksperta w swojej dziedzinie, Twoi pracownicy będą zobowiązani do przestrzegania Twojej wizji i zdecydują się uczynić Cię naturalnym liderem swojej firmy.

Bycie liderem, czyli umiejętność stawiania sobie pytań

Lider musi rozwijać samoświadomość i „know-how” oraz zgadzać się na przekształcenie samego siebie, aby sprostać wymaganiom misji i zespołu. Akceptacja oceny własnego charakteru, cech osobistych i umiejętności w odniesieniu do tego, co jest niezbędne dla misji, jest trzecim kluczem do autentycznego przywództwa. Lider musi pozwolić sobie na przemianę, aby rozwinąć przede wszystkim trzy zdolności: zdolność do przejścia od marzeń do projektów, od obserwacji do zaangażowania i wreszcie do “sprawiania, że rzeczy się dzieją”. Wybór oddania się swojemu powołaniu zawodowemu i bycia dyspozycyjnym dla wszystkich w naturalny sposób, prowadzi do transformacji w celu rozwinięcia tego, co w nas najlepsze.

1 firma + 2 liderów = niebezpieczna gra

Wyobraź sobie łódź, na której dwóch kapitanów za wszelką cenę stara się zdominować siebie nawzajem, aby narzucić się załodze jako lider na pokładzie — kompletny absurd, nieprawdaż? A przecież taka właśnie sytuacja występuje w wielu firmach z dwoma właścicielami. Aby wyjść z tej niebezpiecznej sytuacji, która hamuje rozwój firmy, jedynym rozwiązaniem jest precyzyjne określenie, który z dwóch “liderów” jest oficjalnie szefem. Jeśli żadne z nich nie zgodzi się na rezygnację, należy poważnie zastanowić się nad bardziej radykalną sytuacją, taką jak wyjście jednego z dwóch partnerów.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *